Erwin Peters Erwin Peters Radiocoach

Vork

Erwin Peters is radiocoach en was lang dj.

Misschien heb je het goedbedoelde advies wel eens gekregen: ‘Je moet gewoon jezelf zijn op de radio”. Het woordje “gewoon” ook. Zijn jouw radiohelden “gewoon” zichzelf op de radio?

“Jezelf zijn op de radio”. Hoe doe je dat? Want “Ik maak toch nooit iets echt interessants mee?” We hebben de neiging iets groots te willen neerzetten om interessant te zijn op radio, terwijl gewoon “herkenbaarheid” een mooi doel is en verbinding met de luisteraar geeft. Vergeet groot en meeslepend. Mensen willen zich kunnen identificeren met jou, met wat jij vertelt. En dan kan het gaan over dingen uit het dagelijkse leven. Overgoten met jouw eigen sausje.

Het instrument dat we gebruiken op radio is ‘storytelling”. Dat is niets anders dan een verhaal vertellen, gegoten in een bepaalde structuur. Google op “storytelling elementen”, verdiep je in die tak van sport, ga ermee experimenten, want oefenen helpt. Hoe vaker je het probeert, hoe meer ervaring je opdoet, hoe gemakkelijker je een verhaal kunt vertellen. Ooit vertelde ik op de radio dat ik mijn auto aan het schoonmaken was en ik bij het stofzuigen van de kofferbak in iets glimmends zag liggen. Het stak uit onder een mat. Ik tilde de mat op en daar lag: een vork! Een glimmende stalen vork. Ik bekeek die schone, glimmende, stalen vork en zag dat ie niet bij de rest van mijn bestek hoorde. (Ik woonde alleen en had een basic set aan bestek: vier lepels, vier messen en vier vorken.)

Ik vertelde op de radio dat tot op de dag van vandaag ik niet weet van wie die vork is (en ik echt “de vork” meegenomen heb naar mensen waar ik regelmatig over de vloer kwam en met geen van hun bestek een match vond)  en hoe die in mijn achterbak gekomen was. En hóe frustrerend dat mysterie was! Ik ben die “talk” geëindigd met iets als: “Zo! Het lucht wel even op om het met je te delen!” Ik heb verder geen oproep of iets gedaan. Maar blijkbaar was het zó herkenbaar, dat er heel veel apps en mails binnen kwamen van mensen die óók de meest rare dingen hadden gevonden in hun auto.

Ik wist toen niet wat “storytelling” was, maar ik vond het leuk om in de dingen die ik vertelde, bepaalde aspecten uit te vergroten, te overdrijven, spannender te maken. Hier en daar een spannend audio effect toevoegen of audio vormgeving, een stilte te laten vallen, et cetera.

En dat is eigenlijk wat ik net bedoelde met  “overgieten met jouw sausje”. Dat sausje is wat jou uniek maakt, waarmee jij toont met welke bril jij naar de wereld kijkt. Waar jij sterk in bent. Een van de beste tips die ik ooit kreeg was: vraag aan vrienden waarom ze met je bevriend zijn. Je zult zien dat er overeenkomsten zitten in de antwoorden die mensen geven. Dát zijn de dingen die blijkbaar opvallen, jou bijzonder maken.

De beste tijd om hier maximaal mee te experimenteren is als je nog radiomaakt bij bijvoorbeeld een lokale omroep of een opleidingsstation zoals KX Radio, wanneer radio nog een hobby is waarvan je niet afhankelijk bent en je alle mogelijkheden en vrijheid hebt om nieuwe dingen uit te proberen. Gun jezelf de tijd om je eigen ik te leren kennen, je eigen stijl te ontwikkelen. Voorbeelden zijn mooi, maar ga niet iemand kopiëren. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die niet iets unieks had. Ik zou bijna zeggen: Wees die vork die tot op de dag van vandaag uniek is!


Veel succes en vooral heel veel plezier!